נכתב ע"י: איתי בורשן

חנוכה בפתח, הילדים מתרגשים ומצפים לחג וגם (ואולי אפילו בעיקר…) למתנות ולדמי חנוכה.

ואכן דמי החנוכה ודמי כיס בכלל הם דרך מצויינת לפנק את הילדים אבל מצד שני האם אנו לא משיגים את המטרה ההפוכה בכך שאנו עלולים לחנך את הילדים לבזבוז כספים כבר מגיל צעיר?

האמת היא שכמו הרבה דברים בחיים – לדמי הכיס יש פוטנציאל להקנות לילדים שלנו כלים חיוביים מאוד – אם יינתנו בחוכמה מצד אחד, ומנגד אם לא נעשה זאת בחכמה אנו עלולים ליצור נזק.

נתחיל במה לא לעשות – לא לתת לילדים סכומים גדולים, ולא לשחרר "סתם" כסף ולתת להם לעשות בו ככל העולה על רוחם.

ומה כן לעשות – לנצל את ההזדמנות להקנות לילדים חינוך לעצמאות ואחריות כלכלית.

  • יחד עם דמי החנוכה או דמי הכיס לחשוב עם הילדים על מה היו רוצים להוציאם ולקבוע יחד איתם את סדרי העדיפות הנכונים.
  • לומדים לחסוך 1: לתכנן יחד כיצד חוסכים את הכסף למען מטרה גדולה יותר במידה והסכום הנדרש אינו מספיק כרגע – כך נקנה לילדים את הרגשת ה"ערך" לכסף והיכולת לדחות סיפוקים.
  • לומדים לחסוך 2: גם אם אין כרגע מטרה מוגדרת למענה רוצים להשתמש בכסף – רצוי מאוד ללמד את הילדים לחסוך חלק מהכסף מידי חודש אשר יצטברו לסכום גדול יותר בעתיד. הדבר ייתן להם מושג ממשי על ערך החיסכון והכסף.
  • תנו לילדים לנהל את התקציב – בהתאם לגיל כמובן, לא לדאוג אם הגענו למצב ש"נגמרו" דמי הכיס – נצלו את ההזדמנות ללמד את הילד על שימוש נכון ובתבונה בתקציב העומד לרשותו כך שישתמש בהם בתבונה בעתיד.
  • הגדלת הכנסה – ניתן ואף רצוי לעודד את הילדים להגדיל את הכנסתם, (לא בהכרח על ידי יציאה לעבוד), גם קניות בסופר יכולות להפוך לחוויה לימודית במידה והילדים יקבלו את ההפרש אם יצליחו למצוא מוצרים זהים אך זולים יותר מאלו שהנחנו בעגלה, או תגמול נוסף על משימות מיוחדות בבית ( הדגש על מיוחדות – לא יומיומיות!) 

ואם דיברנו כבר על דמי חנוכה – נצלו את דמי החנוכה שהמדינה מחלקת לילדכם , לחצו כאן לקריאה.