נכתב ע"י איתי בורשן

זהו זה, נגמר בלאגן ההכנות של החגים.

בגדים, מזון, תרומות, וקניות שונות – אלו הם רק חלק מסעיפי ההוצאה שגדלו משמעותית בתקופת החגים, למעשה סעיפי ההוצאה הזו כל כך גדלו עד שמרבית המשפחות פשוט הוציאו מעבר ליכולתן.

בתקופת החגים משפחות רבות פשוט קנו למרות שאין – והגדילו את המינוס או נכנסו לדוחק עקב ההוצאות המרובות. חלק מן המשפחות הצליחו להדק את החגורה ולסגור את הפער וחלק הלכו לפתרון הפשוט והקל – לקיחת הלוואה.

אבל האמת היא שלא מדובר רק על תקופת החגים, לצערנו רוב המשפחות בישראל חיוב במינוס בחשבון הבנק עד שלפעמים זה נראה נורמטיבי… "לכולם מסביב יש מינוס בחשבון או הלוואות שהם משלמים, אז כנראה שאלו הם החיים והכל בסדר…"

המציאות מלמדת אותנו שרבות מן המשפחות שלוקחות הלוואה ללא תכנון מקדים – ייקלעו בהמשך לקשיים שייאלצו אותם לצמצם את ההוצאות בצורה דרסטית ולמצוא מקורות הכנסה נוספים או לחלופין, להיגרר ללקיחת הלוואה נוספת או להגדיל עוד יותר את המינוס – מה שעלול לגרום להר החובות לגדול ולגרור את המשפחה לתסבוכת כלכלית.

ההיגיון של ההלוואות הוא פשוט – כיף עכשיו, קשה אחר כך (כאשר מחזירים את החוב + הריבית בתשלומים חודשיים)

אז מה עושים אחרי החגים?

מכיוון שרובנו נמצאים כבר לאחר מעשה ולאחר ההוצאות הרבות  או ההלוואות שנלקחו – אין ברירה אלא להיכנס למשטר "אחרי החגים" – בדיוק כמו הדיאטה או כל שאר המשימות שדחינו – זה הזמן לטפל בחובות ולהתכונן לבאות.

אז מה כולל "אחרי החגים" הכלכלי שאנו מציעים? אם לא נזקקתם להלוואת כלשהן בכדי לממן את הוצאות החגים מצבכם טוב, ואנו מציעים להשקיע מחשבה קדימה על ההוצאות הצפויות במהלך השנה כדי שלא יהיו "הפתעות". אם שרדתם בקושי את הוצאות החגים, או חרגתם ונכנסתם למינוס / לקיחת הלוואה, אזי פעילות "אחרי החגים" שלכם צריכה לכלול מצד אחד את הידוק את החגורה, לצמצם הוצאות ולנסות להגדיל הכנסות כדי לסגור את ההלוואות הפתוחות ומצד שני תכנון בכדי להימנע מטעויות דומות בעתיד.

הדרך הכי טובה להימנע מטעויות היא לא להיות מופתעים ולהגיע למצב שבו צריכים לקבל החלטה כלכלית בלחץ… בעוד 5 חודשים נחגוג כולנו את החג הפסח, בעוד קצת פחות משנה שוב ראש השנה…  אם נשב מהיום ונתכנן – איך היינו רוצים לראות את החג הבא שלנו, בבית עם כל המשפחה? במלון? איזה אוכל יוגש ומה נלבש. ונתאם את רמת הציפיות שלנו בהתאם לרמת ההכנסות ויכולתנו לחסוך – רוב הסיכויים שנצליח להגיע לחג בלי הפתעות והעיקר בלי הלוואות ותחנונים מהבנק.